Szkoła Podstawowa im. Biskupa Romana Andrzejewskiego w Morzyczynie
SCENARIUSZE
SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH (ZAJĘCIA OTWARTE)
Data: 06.03.2024 r.
Temat: Gry i zabawy logopedyczne z głoskami szeregu syczącego.
Grupa: OP
Cel ogólny:
- usprawnianie narządów artykulacyjnych i doskonalenie umiejętności wyrazistego artykułowania głosek szeregu syczącego
Cele operacyjne:
- doskonalenie prawidłowego toru oddychania,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowej.
Metody:
- usprawniania narządów mowy,
- wzrokowa,
- słuchowa,
- wyjaśniania,
- naturalna
Formy pracy:
- grupowa z elementami pracy indywidualnej
Środki dydaktyczne:
- piórka, słomki, piłeczki do dmuchania, książka pt.: „Akademia wzorowej wymowy. S.” – D. Klimkiewicz, E. Siennicka - Szadkowska (karta pracy z rymowanką), zabawka – słonik, tablica interaktywna z dostępem do Internetu.
Przebieg zajęć:
Część wstępna
- Powitanie ze słonikiem
- Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piórek, słomek, piłeczek do dmuchania oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem aplikacji YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=Zavul0k6DcY
Dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
Część zasadnicza
- Ćwiczenia wyrazistej artykulacji głosek
Nauczyciel logopeda demonstruje dzieciom jak należy wymawiać głoski [s, z, c, dz]. Dzieci naśladują i powtarzają za logopedą głoski szeregu syczącego.
- Wypełnianie poleceń zawartych na karcie pracy.
Nauczyciel logopeda wykorzystuje do tego ćwiczenia zabawkę – słonika. Dzieci wraz z logopedą i słonikiem powtarzają rymowankę.
Sss – syknie groźnie żmija.
Sss – w kłębek się zawija.
Sss – sunie długi wąż.
Sss – posykuje wciąż.
Część końcowa
Zakończenie zajęć. Podsumowanie i krótkie omówienie zajęć. Pochwała i nagroda za pracę.
Opracowała: mgr Sylwia Wysocka
SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Data: 08.02.2024r.
Temat: Utrwalanie różnicowania głosek [l-r] w zdaniach.
Kl. IV
Cel ogólny:
- ćwiczenie różnicowania prawidłowej artykulacji głosek [l-r] i utrwalanie jej w zdaniach
Cele operacyjne:
- kształtowanie właściwego toru oddechowego,
- usprawnianie artykulatorów,
- ćwiczenia słuchowe,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej.
Metody:
- demonstracyjna,
- praktyczna,
- naśladowcza,
- wyjaśniająca,
- słuchowa
Formy pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
karta do ćwiczeń języka i warg, wydrukowana karta pracy (D. Klimkiewicz, E. Siennicka-Szadkowska „ Akademia wzorowej wymowy” str. 61), wiatraczek, laptop z dostępem do Internetu, pendrive
Przebieg zajęć:
Część wstępna
- Powitanie
- Ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia języka i warg z wykorzystaniem karty do ćwiczeń. Uczennica wykonuje ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia języka i warg.
Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchamy na wiatraczek,
Ćwiczenia języka (wykonujemy przy szeroko otwartych ustach i widocznych zębach):
-przesuwamy język w kąciki ust,
-oblizujemy górną wargę (język wąski, wydłużony),
-unosimy język do góry w kierunku nosa,
-„myjemy" językiem górne zęby (powierzchnię zewnętrzną i wewnętrzną),
-„liczymy" językiem górne zęby,
-„uparty osiołek"- wypychamy językiem zęby górne,
-język „zagląda do gardła".
Ćwiczenia warg:
-cmokamy,
-robimy tzw.„ryjek" -wargi ściągnięte, wysunięte do przodu,
-wysuwamy wargi do przodu, zęby są widoczne, a wargi zaokrąglone.
Część zasadnicza
- Wypełnianie poleceń zawartych na wydrukowanej karcie pracy.
Karta pracy:
Powtórz za dorosłym lub przeczytaj zdania. Otocz czerwoną pętlą [l], a niebieską [r]. Narysuj obrazek do wybranego zdania.
Rozwiązanie: Urszula je morelową marmoladę. Marlena pragnie zostać pielęgniarką. Lusterko wpadło za wersalkę. Malarka maluje krokodyle i wieloryby. W wyrazie „palmiarnia” jest dziesięć literek. Laura kupiła pelerynę i kolorowy parasol. Kornel ma lornetkę i latarkę. Gabriela nosi okulary i bransoletkę. Karol jest królem krasnoludków.
- Utrwalanie ćwiczonych głosek poprzez gry/ćwiczenia komputerowe logopedyczne z multimedialnego programu Eduterapeutica Logopedia zapisane na pendrive.
Część końcowa
Zakończenie zajęć. Podsumowanie i krótkie omówienie zajęć. Pochwała i nagroda za pracę.
Opracowała: mgr Sylwia Wysocka